joi, 22 decembrie 2011

Seara De Ajun - Scenetă


SEARA DE AJUN
(scenetă într-un... act)


PERSONAJELE:

[Yo-nutz] Strugurel Pritoceanu, 42 de ani, căsătorit cu Virginica, o fată Marilena de 14 ani, degustător de băuturi, care i-au devenit şi meteahnă, neexistând seară în care să nu vină cherchelit acasă, lucru de care profită Marilena, pentru că îi dă bani;
[Domniţa] Virginica Pritoceanu, 40 de ani, căsătorită cu Strugurel, acelaşi copil, casnică, recent disponibilizată... acum 5 ani;
[Narcisa] Marilena Pritoceanu, 14 ani, elevă, foarte simandicoasă, încă mai crede în Moş Crăciun;
[Gabi] Luminel Beculeanu, 45 de ani, fratele Virginicăi, divorţat, fără copii, electrician la o corporaţie internaţională;
[Cristina] Lecturina Grozăvescu, 56 de ani, vecina familiei Pritoceanu, cea care a crescut-o efectiv pe Marilena, virgină... încă, speră în apariţia lui Făt-Frumos, pensionară, citeşte foarte mult;
[Laur] Moş Crăciun;
[Eugen] Narator Şi apropo... iertaţi-ne micile greşeli, bâlbele şi emoţia, nu suntem actori de meserie, căutăm doar să vă delectăm.

(Acţiunea are loc în sufrageria familiei Pritoceanu. În mijlocul camerei se află o canapea confortabilă. În faţa ei o măsuţă joasă, destul de mare, din lemn vechi. În spatele canapelei  înspre partea stângă se află uşa de la intrare, iar în stânga acesteia o uşă ce dă spre bucătărie şi spre restul apartamentului. Pe canapea stă Marilena aşteptându-şi tatăl şi Luminel care, de asemenea, îşi aşteaptă cumnatul care întârzie... ca de obicei.)

(Se aude un lălăit venind de pe casa scării, apoi clanţa uşii de la intrare este apăsată cu forţă)

Strugurel (abţiguit rău de tot, cântând vesel)
Vine renul şi-l castrăm
Şi cu bradu-n cap îi dăm

Luminel (ridicându-se de pe canapea)
Aoleu, cumnate dragă
Te aştept o seară-ntreagă
Azi în seara de Ajun
Vreau veste mare să-ţi spun

Marilena (plictisită pe canapea, îşi pileşte unghiile)
Şi-a găsit o divorţată
E bună şi e bogată

Luminel
Marileno, tu să taci
Hai du-te să te îmbraci
Acuşi ne-aşezăm la masă
Fomisto, fii bucuroasă

Marilena
Unchiule, eşti un tâmpit
De-aia te-a şi părăsit
Mătuşica mea Varvara

Luminel
E’te-a dracu’ căprioara
Are şi clonţul cam mare
Ia marş, du-te la culcare!

(Marilena se ridică de pe canapea şi iese mormăind pe uşă ducându-se în bucătărie)

Strugurel (care în tot acest timp s-a chinuit să se dezbrace şi să se descalţe)
Foaie verde de cârnaţi
Vă rog, nu vă mai certaţi
Ia lasă-mi fata în pace
Noi nu bem nimic, măi drace?

Luminel
Lasă mă, că eşti matol!

Strugurel
Cam văd păsări multe-n stol!

Luminel
Haide bă, să-ţi povestesc
E ceva dumnezeiesc
E dulce şi-arată bine
Bucură-te pentru mine!

Strugurel
Mă bucur, dar n-am pahar
Tresă beau cu sticla iar?

Luminel
Of, că eşti o sugativă!
Băutura e nocivă!

Strugurel
Nu ating o picătură
Că o torn direct în gură

(Virginica iese din bucătărie furioasă adresându-se către Luminel)

Virginica
Ce ai mă cu Marilena?
Vrei să ţii în braţe ghena?

(Virginica se îndreaptă apoi să adune de pe jos hainele lăsate la intrare de Strugurel)

Strugurel (făcând conspirativ cu ochiul către Luminel)
Nevastă, eu sunt bărbat
Lasă-l, deja l-am certat

Luminel (împăciuitor)
Haideţi frumos să vorbim
Sau bradul să-mpodobim!

Strugurel
Bă, tu chiar eşti un nebun
Nu cred deloc în Crăciun
Nu ţi-am zis că îl urăsc?
Mănânc, beau şi... mai borăsc!

Marilena (ţâşnind din bucătărie ţopăind)
Tati-tati-mpodobim
Uite, am un heruvim

Strugurel (dezgustat)
Ai pe mă-ta... asta ai
Hai du-te şi fă-mi un ceai
Uite cum eşti îmbrăcată
(mândru) E fiică-mea! E dotată!

Marilena
Uite mami cum vorbeşte

Virginica (repezită)
Bărbate, haide te-opreşte!

(La uşa de la intrare se aude un cioc-cioc şi intră veselă Lecturina)

Lecturina
Mândră-i seara de Ajun

Strugurel
Iară asta? Îi dau un pumn!

Lecturina
Strugurel... bine dispus
Arăţi un pic descompus

Marilena (arătându-i figurina-heruvim)
Tanti, tanti Lecturina
Uite-ţi place figurina?

Lecturina (îmbrăţişând-o pe Marilena şi dând a lehamite din mână către Strugurel)
Daaa, o punem sus de tot
Lasă-l că e un netot

Strugurel
Mă doare în ete scârţ
Şi-uite-ţi mai dau şi un pârţ

Virginica şi Lecturina (zbierând)
Porc nesimţit şi beţiv

Strugurel
Nu mai ţipaţi... e tardiv

Virginica
Hai în dormitor să staţi
Că murim asfixiaţi

(Virginica, Marilena, Luminel şi Lecturina ies pe uşă)

Strugurel (rămas singur, aşezându-se pe canapea)
Ce tupeu, să-nnebunesc
N-am voie să mă băşesc
E casa mea, ce te miri
Restu sunt toţi musafiri
Eu stau şi mă intoxic
La serviciu, vreau să zic
Că aburii de alcool
Mă fac pe mine matol
Că eu sunt un abstinent
Nu beau, nu-s incompetent
(încet-încet dă să adoarmă)

(Luminel iese repede din bucătărie şi-l sperie pe Strugurel)

Luminel
Virginica e-ncântată
De a mea drăguţă fată
Numai tu te fofilezi
Eu ce zic a-si-mi-lezi?

Strugurel
Da mă, ai o babă nouă
Şi vrei ca s-o rupi în două

Virginica (ieşind din bucătărie aude replica soţului ei)
De ce vorbeşti mă, prostii
Fiică-ta ce-nvaţă, ştii?
Că te-aude înjurând
Parcă eşti golan de rând!

Marilena (care iese şi ea din bucătărie)
Lasă-l mamă, că-l cunosc
Ştii că n-are niciun rost
Nu cobor la mintea lui
El e mangă, beat sau cui

(se retrag într-o parte şi Virginica începe să-i aranjeze Marilenei părul)

Strugurel (căutând să se ridice de pe canapea, dar nereuşind)
Ia te rog să ai respect
Că nimeni nu e perfect
Eu te-am făcut, eu te-omor
Alege... brici sau topor?

Lecturina (ieşind şi ea din bucătărie mestecând ceva de pe acolo)
Haide, lăsaţi toată cearta
Că aşa ne este soarta
Unii suntem norocoşi
Alţii... (arătând spre Strugurel) nu-s ambiţioşi

Luminel
Haideţi să împodobim
Şi cu toţii să halim
C-apare moşul pe horn

Strugurel (ridicându-se în sfârşit)
Mă duc un pahar să-mi torn

Lecturina
Chiar nu este de ajuns
Stomacul cât ţi l-ai uns?

Strugurel
Niciodată nu-i destul
Beau până mă simt sătul

Lecturina (împingându-l înapoi pe canapea)
Ce educaţie-i dai
La copil? Tu jos să stai!

Luminel
Eu mă duc în dormitor
Că mi-e o foame de mor
Tre să termin cu-acel brad

Strugurel
Du-te, dragă camarad!

Virginica
Plec din frigider să scot

Strugurel (cu o voce sfâşiată)
O bere... că nu mai pot!

Virginica (nebăgându-l în seamă)
Hai, vecino să m-ajuţi
Iar tu... spală-te că puţi!

(Strugurel după ce se miroase aţipeşte, iar Marilena se aşează lângă el pe canapea)

Marilena:
Ce bun erai când eram
Mică şi prostii făceam
Nu m-ai bătut niciodată
Deşi am fost răzgâiată
Acum tare te-ai schimbat
Uneori vreau să te bat
Băutura te omoară
Ţipi la noi aşa-ntr-o doară
Dacă mama divorţează
Nu cred că m-avantajează
Vă iubesc pe amândoi
Ce mă fac eu fără voi?
(îşi aşează capul pe umărul lui Strugurel)

Luminel (intrând)
Gata bradul, moşule
Adu-ne cadourile

Marilena (ridicând capul de pe umărul lui Strugurel şi şoptind)
Taci, pe tata îl trezeşti
Mai în şoaptă să vorbeşti

Luminel (aşezându-se pe jos lângă ea)
Văd că tu ţii la el mult
Deşi nu e el prea cult

Marilena
Da unchiule, însă eu
O să îl iubesc mereu
Nu e el prea strălucit
Însă nu e nici tâmpit

Luminel
Eu să ştii-l apreciez
Chiar îl mai atenţionez
Nu e chiar un dobitoc
Însă n-a avut noroc
Pentru tine s-a zbătut
Deloc nu s-a dat bătut

Virginica (bagă capul pe uşă)
Hai cu toţii să păpăm
De Ajun să ne-îmbuibăm

Marilena (îndreptându-se spre bucătărie)
Pe tata nu l-am trezit
Lasă-l, că e obosit

(Se duc toţi în bucătărie, în timp ce Strugurel se întinde cu totul pe canapea. Pe uşă intră... însuşi Moş Crăciun)

Moş Crăciun (scuturându-se de zăpadă)
Doamne, tare mai e ger
Sper că au calorifer
Mâinile mi-au îngheţat (uitându-se pe talpă)
O să intru încălţat
(Privind la Strugurel) Ia uite-l, e terminat
Mai bine-adormea în pat
Să mă duc să le trântesc
Cadouri şi s-o tulesc

Strugurel (trezindu-se parcă dintr-un vis şi ridicându-se în fund pe canapea)
Aş da zile de la mine
Să mai fiu un pic pe tine
Te iubesc la disperare
Când stau pe tine călare
(apoi văzându-l pe Moş Crăciun)
Moşule, cum ai intrat
Ştiu că era încuiat
Ai cheie vrăjită-aşa
Hai, ia loc pe canapea

Moş Crăciun (luând loc)
Nu prea vreau să deranjez
Dacă întârzii, turbez!
Nu trebe să fiu văzut
E bine că eşti băut
Sufrageria e goală
Aşa îmi scria pe coală

Strugurel
Lasă bre, că nu te spun
O discuţie-ţi propun
Tu ce dracu-alergi prin lume
Nu vezi că renii au spume?
(încearcă să se ridice şi o face până la jumătate)

Moş Crăciun
(sfătos, bătrâneşte) Aşa este datina
Stai bre, nu te clătina
Spui tu că mă zbat degeaba
Păi doar asta îmi e treaba!

Strugurel
Păi alergi precum un prost
Crezi că chiar are vreun rost?

Moş Crăciun
Şi copiii ce-or să zică
De nu primesc jucărică?

Strugurel
Copiii din ziua de azi
Sunt precum nişte nomazi
Sar din cadou în cadou
Mereu pretind ceva nou

Moş Crăciun
Matale cam ai dreptate
Haide că m-ai dat pe spate
Poposesc aici puţin
Dai şi tu oleac de vin?

Strugurel
(precum ar cita o lege) Vinul este pentru proşti
Sau pentru ăia anoşti
Moşule, îţi dau tărie
Îţi place, să nu-mi spui mie...

Moş Crăciun
Hai că-mi eşti tare simpatic
Nu eşti ca alţii apatic
La sfârşit îţi fac cadou
Să nu plec precum un bou

Strugurel (încă cherchelit şi cu chef de glume, cântând)
Moş Crăciun cu plete dalbe
Hai să radem nişte halbe
Şi le dăm chiar şi la reni
Să zboare p-ormă vicleni

Moş Crăciun
Şi tu zici c-alerg degeaba!

Strugurel
Tot părinţii îţi fac treaba
Copiii-s pretenţioşi
Lor le trebe ochii scoşi (râde tâmp)

Moş Crăciun
Văd în dreapta şi în stânga
Vreuna cu bani ca nătânga
Soţul e mare baştan

Strugurel
Vrei să zici un şarlatan!
Şi îşi cumpără copilul
Luându-i jucării cu kilul!

Moş Crăciun
Daaa, să vezi ce jucării
Eh... când eraţi voi copii

Strugurel (încercând să se ridice)
Era simplu... stai că cad
Le găseam toate sub brad

Moş Crăciun
Strugurel, stai potolit
Paharul iar l-ai golit

Lecturina (ţipă din bucătărie)
Vecine, hai să mănânci
Şi nu mai dormi pe brânci!

Strugurel
Taci fă, răcneşti ca cocoşu
Nu-ţi mai dă nimica Moşu

Moş Crăciun
Oricum este foarte trist
Trebe să fiu un artist
ntr-o singură noapte merg
Pe tot globul! Eu alerg!

Strugurel
Se vede, eşti obosit
Calmează-te, ia un şpriţ
Gândeşte-te şi la tine
Haide bea, simte-te bine

Moş Crăciun
Mulţumesc, mă resemnez
Situaţia-o evaluez
Dacă merge totu-aşa
Îmi închid afacerea
Nimeni nu mai crede-n mine
Şi n-o să mă pot abţine

Strugurel
Nu te-abţine, fii un dur

Moş Crăciun (se ridică şi se ambalează)
Păi nu mai pot ca să-ndur
(dând pe gât un pahar)
Fetele sunt sclifosite
Cât crezi că mai pot înghite
Au 50.000 de ţeluri
Vor farduri şi vor rimeluri
Acum clasica păpuşă
E-aruncată după uşă

Strugurel
Pentru fete să-nchinăm
Şi-un pahar pe gât să dăm

Moş Crăciun (dându-i peste mână)
Tu chiar vrei să te pârăsc
Nu mă vezi că m-amărăsc (aşezându-se şi revenind la idee)
Băieţii... ce maşinuţe
Roboţei şi-animăluţe
Vor mobil ultim răcnet
Să-l lase la amanet
Să-şi ia prafuri şi pastile
Să îşi piardă minţile

Strugurel
Da, da, să ne pierdem tot
(agăţându-se de gâtul Moşului) Vino să te pup în bot

Moş Crăciun
Tu însă ar trebui
Să te poţi trezi, să ştii
Că mereu eşti afumat

Strugurel
Tu chiar vrei ca să te bat?
Pleci cu ochiul paradit
La asta tu te-ai gândit?

Virginica (strigând din bucătărie)
Bărbate, nu vrei mâncare
Burta aia nu te doare?

Strugurel (strigând şi el)
Taci fă, nu mă deranja
Că discut cu cineva

Lecturina (de asemenea cu voce ridicată)
Iar vorbeşte cu pereţii
Sunt semnele bătrâneţii

Strugurel (practic urlând)
Du-te-acasă tu vecină
Ca să nu mai fii virgină
Moşu-ţi aruncă din zbor
Baterii de vibrator

Lecturina (bombănind)
I-am crescut singură fata
Şi asta îmi e răsplata

Luminel
Haide, nu te supăra
Ştiai că se va-mbăta

Strugurel (maimuţărindu-se)
Ne vorbeşte Luminel
Divorţat şi-oleacă chel

Moş Crăciun
Eşti un pic răutăcios
Nu mai fii întors pe dos (revenind la ideea iniţială)
(mai dă pe gât un pahar)
Pe măsură ce trec anii
Tot mai mult contează banii
Şi dacă mai merge-aşa
Eu îmi dau demisia
Mă retrag în polul meu
Nu mai umblu teleleu
O să fiu mai liniştit
Nu mai alerg de tâmpit

Strugurel
Eu zic să rămâi aici
Ia pocneşte tu din bici
Şi-adu sacul ăla plin
După care ne cinstim

Moş Crăciun
Strugurele, ai dreptate
Să ştii... iar m-ai dat pe spate
Hai să bem că eşti om bun
Şi-asta-i seara de Ajun
Acum gata am pus punct
Sunt un Moş Crăciun defunct
Şi nu mai livrez nimic
Că e mare, că e mic
Adu-ncoace băutura
Gata cu alergătura

Strugurel (luându-l de gât pe Moş Crăciun)
Aşa Moşule te vreau
Acum chiar că pot să beau
Şi vino-aici în surghiun
Nu mai este Moş Crăciun
Leru-i ler şi leru-i ler
Să văd ce-am în frigider
Cu de toate te servesc
Numai să mă dezmorţesc
(ţipând către cei din bucătărie)
Bă fomiştilor veniţi
C-am oaspeţi deosebiţi
Cu Moşu-s în anturaj
Că renii sunt în garaj

(Virginica, Marilena, Luminel şi Lecturina intră pe uşă şi rămân uimiţi)

Marilena (ţipând ca dementa şi înaintând spre canapea)
V-am spus la toţi că există
Şi eu plângeam în batistă
Acum ce-o să mai scorniţi
E real, nu-l pipăiţi?

Virginica (mai-mai să leşine)
Este... este... (uitându-se la Luminel) Luminel
Mă laşi să leşin niţel?
E aici, atât de-aproape
Îl ating, nu-l las să-mi scape

Lecturina (făcând pe culta)
Mitul sigur că parvine
Şi v-o spun fără ruşine
Încă din antichitate

Luminel (retezându-i-o)
Bine că le ştii pe toate
Încă nu-mi vine să cred
Mă aşez uşor pe pled

Marilena
Ce cadouri mi-ai adus?
(spre maică-sa) Am fost cuminte, ţi-am spus!

Moş Crăciun
M-am lăsat de meserie
M-am retras la pensie

Marilena (furioasă)
Am fost cuminte degeaba!?
Nu îmi place cum stă treaba
Plec ca să mă recreez acum
Mă duc ca să trag un fum

Virginica
Haide... poate te pleznesc
Vrei ca să te-nvineţesc?

Strugurel
Eu zic să iei un trabuc
(bătându-l pe Moş Crăciun pe umeri) N-o să mai beau singur cuc!

Luminel
Tot nu te-ai trezit cumnate?
Cât dracu poţi să bei frate?

Lecturina
După cum ştii, un butoi

Strugurel (ridicând pumnul)
Vrei în viaţa de apoi?

Lecturina
Eşti blând ca o lubeniţă

Strugurel
Tu ai faţă de... (sughiţând) ploşniţă!

Virginica (dând a lehamite din mână şi schimbând subiectul)
Moşule, eşti serios?
Că pari tare mânios!

Luminel
Chiar vrei tu ca să renunţi
Tu ce poţi muta şi munţi?

Lecturina
Pe toţi sensibilizezi
Bucurie când creezi

Marilena
Pe toţi ne faci fericiţi

Strugurel (adresându-se Virginicăi)
Fă, tu ai cartofi prăjiţi?

Virginica (dând cu mâna a lehamite nici nu-l bagă în seamă)
Moşule, nu te pripi
Milioane de copii
Vor fi trişti şi supăraţi
(Adresându-se celorlaţi) Ziceţi şi voi, ce tot staţi?

Luminel
Ştiu, lumea s-a dat de gard
Părinţii parc-au retard
La copii le împlinesc
Orice poftă ei doresc

Lecturina
Lumea e cu susu-n jos
Unii-abia ronţăie-un os
Iar alţii super-bogaţi
Ce au doar copii rataţi
Le iau numai lucruri bune
E real, nu-i ficţiune

Marilena
Am şi eu cu mine-n clasă
O colegă foarte grasă
Frate... cât un baobab
Doar shawarma şi kebab
Atât ştie să înghită
De-aia este cât o vită

Lecturina
Păi, vecinul de la doi
Are mii de euroi
Şi-i dă mereu la băiat
Un teanc aşa de-ndesat

Virginica
Da, l-am văzut, zi de zi
Pleacă numai cu taxi
Asta e, nu ai ce-i face
Are bani, lasă-l în pace

Luminel
Uite-n seara de Ajun
Un pact vreau să vă propun

Strugurel
Nu, că niciun pact nu vreau
Tu mă pui să nu mai beau

Marilena
Şi ce dacă? O fi rău?

Lecturina
Chiar că eşti un nătărău!

Luminel
Ai nevastă şi copil
Şi tu eşti ca un debil

Virginica
O să piardă tot ce are
Cu asemenea purtare

Lecturina
N-o să mai reziste mult
Fiică-ta-i aproape-adult
Şi singur o să rămâi
Şi-o să mănânci doar lămâi

Virginica
Nu vreau să te ţin în lanţ
Nici s-ajungi să dormi în şanţ

Luminel
Normal că eu ţin cu ea
Că doar este soră-mea

Marilena
Ţinem cu toţii la tine
Şi vrem ca să-ţi fie bine
Băutura e o boală
Mie mi-e jenă la şcoală
Colegii mai şuşotesc
Îmi vine să îi cârpesc

Lecturina
Chiar şi vecinii pe scară
Bârfesc în fiece seară
Iară e scandal în bloc
N-avem linişte deloc

Virginica
Unii se uită la mine
Îţi dai seama, nu mi-e bine
Că vecinei de la şapte
I-aş da-n cap sticla cu lapte

Strugurel (oprindu-i pe toţi cu mâinile, superior)
Hai să revenim la pact
Că de nu-o să fac infarct
Vreţi ca să mă schimb de tot?

Virginica
Să fii om, nu idiot!

Lecturina
Să renunţi la băutură
Nu mai pui alcool în gură

Luminel
Să devii soţ, să fii tată
Că nu ai decât o fată
Să fii bun în căsnicie
S-ajuţi la gospodărie

Marilena
Vreau să fiu mândră de tine
Să fii mereu lângă mine

Lecturina
Să fii sobru, serios
Şi un vecin cuviincios

Virginica
Fă astea, rămâi cuminte
Şi Moşu te ţine minte

Moş Crăciun (care a stat pe canapea şi a ascultat până acum cu mare atenţie)
Da şi promit că revin
La slujbă, că nu e chin
Imediat iau săniuţa
Şi îi dau drumu fuguţa
Şi dau cadouri la toţi
De la preoţi pân la hoţi

Marilena
Ce zici tăticul meu drag?
Înţelegi ce zicem... vag?

Virginica
Să fim familie-model
Să nu mai fii infidel

Lecturina
Să fim mândri toţi de tine
Nu mai bei, te poţi abţine

(Deodată se stinge lumina şi se aude un tunet groaznic. După câteva secunde, lumina se aprinde, dar... Moş Crăciun a dispărut)

Strugurel
Gata, chiar m-am lecuit
Acum c-am fost zguduit
Nu mai beau în viaţa mea
Să fiu luat în zeflemea
Tuturor vă mulţumesc
Jur că nu mă mai pilesc
Haideţi să sărbătorim (ridicându-se şi îndreptându-se odată cu ceilalţi spre bucătărie)
Seară bună vă dorim
Mergem în bucătărie
Mâncăm, facem gălăgie
Să ne bucurăm acum
Este seara de Ajun
(ceilalţi ies pe uşă, Strugurel rămâne ultimul, făcând semn că le-ar da un şut în fund)
Şi i-am dus cu zăhărelu
Plec să beau cu păhărelu’!


© Copyright August 2011 by Yo-nutz.
All rights of the producer and of the owner of the recorded work reserved.
Unauthorized copying, hiring, renting, public performance and broadcasting of this sketch prohibited.
Made in Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu