miercuri, 20 iunie 2012

Logofătul - Scenetă


LOGOFĂTUL
(scenetă într-un act)


PERSONAJELE:

[Laur] Logofătul, mâna dreaptă a lui Vodă;
[Narcisa] Logofata, nevasta Logofătului;
[Domniţa] Viezurica, doamnă la Curte, sora Logofetei;
[Yo-nutz] Vladislav, mare dregător, fratele lui Viezurica;
[Gabi] Mavrocordat, boier la Curte, vărul Logofătului;
[Cristina] Moisina, doamnă la Curte, soţia lui Mavrocordat;
[?] Scarlat, ţăran.

(Acţiunea se petrece în sala mare unde Logofătul, în lipsa lui Vodă, judecă jalbele ţăranilor.)

(Logofătul stă pe scaunul domnesc, în stânga lui stă Logofata, în faţa lui în dreapta lui stau Mavrocordat şi Moisina, în stânga stau Vladislav şi Viezurica.)

Logofătul
Vodăăă, iarăşi m-ai lăsat
Să m-ocup de judecat
Vine ţăranul tâmpit
Să se scuze c-a greşit
Să-l mai păsuiesc puţin
Că-mi dă o vadră de vin

Logofata
Domnul meu, nu mai jeli
Pe Vodă nu-l beşteli
Că eşti mânuţa lui dreaptă
Judecată bună-aşteaptă

Viezurica
Dar nu este greu, Mărite
Chiar ai zile liniştite
În ţară nu e război
Aici suntem numai noi

Mavrocordat
Vodă e plecat la Iaşi
Iar tu cu doi-trei pungaşi
Te descurci la judecată
Haide să-ncepem odată!

Logofătul
Mai este până la şapte
Adu o sticlă cu lapte
Să îmi dreg vocea oleacă
Răguşeala să îmi treacă

Moisina
Astăzi nu este zi grea
Nu s-a răsculat lumea
Că avem un singur caz
Doar unul are necaz
E tâmpitul de Scarlat
Dobitoc şi încuiat

Vladislav
Logofete, îl poftesc?
Îl cârpesc sau nu-l cârpesc?
Să ştie cine i-e domn
Să te slăvească şi-n somn!

Logofătul
Vladislav, nu fii hain
Nu trebe să-l chinuim
Să vedem ce-are de zis
Şi-apoi iute l-am închis!

(Vladislav îl pofteşte pe Scarlat în sala tronului. Acesta intră timid)

Scarlat
Sărut-mâna, domnul meu
Ce mi te-a dat Dumnezeu
Viaţa lungă tu să ai
Şi-apoi să ajungi în rai

Logofata
Ia zi, ce-ai de reclamat
Că pari un pic îngâmfat
Scarlate, eşti pârâcios
Şi eşti şi cam băgăcios

Moisina
De câte ori vin aici
Te găsesc că doar critici
Ba ai ceva c-un vecin
Un conflict ovin, porcin
Ba că grâu a fost o mână
Şi-ţi ajunge-o săptămână

Viezurica
Noi crezi că o ducem bine?
Dacă tu nu munceşti, cine
Îţi va da pâine pe masă?
Nu-mi face aşa grimasă!

Logofătul
Domniţelor de la curte
Să facem vorbele scurte
Să vedem Scarlat ce vrea
Zi Scarlate, nu mai sta!

Logofata
Hai mai repede, ţărane
(mângâindu-se pe sâni) Mă dor a mele balcoane

Scarlat (nervos)
Auzi fă, ia să mai taci
Eu stau aicea pe craci
Şi mă plâng de-un neajuns
Vreau neapărat răspuns
(spre Logofăt) Ce te uiţi aşa ca beatul
Vrei să-ţi fragmentez căcatul?
La palat o duceţi bine
Nu vă gândiţi şi la mine
Ca mine sunt zece mii
N-avem ce mânca, tu ştii?
Ne puneţi bir şi iar bir
Se vede că Vodă-i zbir

Vladislav
Sacrilegiu! Îţi permiţi?
Vezi pumnul să nu-mi înghiţi!
Cum poţi să vorbeşti aşa?

Scarlat
Ia mai du-te-n pula mea!
(spre Logofăt) Logofete căcăcios
Cuţitul e pân la os
Chiar nu avem ce mânca
Ridică-te, fă ceva!

Mavrocordat
Anul ăsta n-am avut
Ploaie şi nu s-au făcut
Nici grâne şi nici porumb

Scarlat
Vezi că am cuţit de plumb!
Ţi-l înfig pân la plăsele
Prin haine până la piele

Logofătul
Scarlate, eşti nesimţit
Du-te dracu de tâmpit
Eu mereu te-am ajutat
Ce pula mea vrei să fac?
A fost secetă de tot
Vrei să-ţi crăp un pumn în bot?

Viezurica
N-avem cu ce ne-mbrăca
Şi tu chiar vrei a mânca?

Logofata
Uită-te, suntem săraci
Abia-avem chiloţi pe craci

Moisina
De-abia am şase inele
Uit pe degetele mele

Vladislav
Chiar nu este vina noastră
Turcii nu bat la fereastră
Că am merge şi i-am bate
Şi-apoi am avea de toate

Scarlat
Dar nu mă interesează
Pentru mine doar contează
Să te gândeşti şi la noi
Chiar de suntem ţărănoi
Noi mergem cu voi la luptă
Chiar şi cu cămaşa ruptă
Ne luptăm cu zece turci
Şi la toţi le dăm la buci

Logofătul
Este şi chiar recunosc
Treaba bine o cunosc
Dar dacă nu e, de unde?
Spune, hai, nu te ascunde!

Logofata
Domnul meu, nu te-njosi
La asemeni mojicii
Lasă-l dacă nu pricepe

Logofătul
Linişte! Te rog nu-ncepe!

Vladislav
Altceva, dragă Scarlate?
Sau îţi trag un şut în spate?
Pentr-asta ne-ai deranjat?
Vezi să nu pleci bandajat!

Moisina
Ia uite dragă cum prostu
Ne-a mâncat din timpul nostru

Viezurica
Mai bine mă îmbăiam
Şi corpul îl dezmierdam

Logofata
Degeaba m-am îmbrăcat
Jumate de oră-am stat

Scarlat
Am zis că puteţi pleca?
(spre Logofata) Mai am, nu te mai holba

Logofătul (dând ochii peste cap)
Ce e? Ce mai ai de zis?
E vreo prostie precis!

Mavrocordat
Să nu revii la moşie
Nu îţi aparţine ţie!

Scarlat
Ba da şi voi dovedi
Că-i a mea, aşa să ştii!
Am acte şi am dovezi
Haide, vino să le vezi!

Logofătul
Ia adu-le mă încoace
Văd că nu mă laşi în pace!

(Scarlat dă să se îndrepte spre Logofăt, dar e oprit de Vladislav)

Vladislav
Vrei să stai în faţa popii?
De scaun nu te apropii!
Haide, du-te îndărăt
Le dau eu la Logofăt

(Vladislav ia hârtiile şi i le înmânează Logofătului)

Logofătul (se uită puţin pe ele şi se schimbă la faţă)
Pe astea de un le ai?
Grijă ce spui că te tai!

Logofata
Ce e, ce s-a întâmplat?
La faţă te-ai cam schimbat!

Viezurica
Logofete, îţi e rău?
Eşti cam palid, nu mint, zău!

Moisina
Ce scrie-acolo-n hârtii?
(spre Scarlat care zâmbeşte) Haide, spune, nu rânji!

Mavrocordat
Vărule-am o bănuială
Şi cred că e cam nasoală
Trecutul cred că te-ajunge
Şi în ceafă te împunge

Viezurica (ridicându-se şi ducându-se lângă Logofăt)
Cumnate, ce ai citit?
(se uită pe foile din mâna Logofătului) Doamne-Doamne, e cumplit!

Moisina
Fraţilor, mă-nspăimântaţi
Spuneţi ce e, nu mai staţi!

Viezurica
Actele astea atestă...

Scarlat
Cred c-acuma mă detestă!

Logofata
E real sau mi se pare?
Doamne ce ruşine mare!

Moisina
Nu cred că-i adevărat
(arătând spre Scarlat) Ăsta le-a falsificat

Vladislav
Trebe să verificăm
Hai să nu ne panicăm

Mavrocordat
Eu zic că-i adevărat
Şi-atunci de dracu am dat
Nu putem să contestăm
Şi avere tre să-i dăm

Viezurica
Vai-vai, ce întorsătură
Apă tre să beau o gură!

Mavrocordat
Dacă e s-o spun pe şleau
La ochi să ştii semănau

Moisina
Ia nu mai vorbi prostii!
Ce tâmpenii mai susţii!

Vladislav
Logofato, măi fetiţă
Tu ţii minte pe uliţă
Acu două săptămâni
Baba ce căra cărbuni

Mavrocordat
Aoleu, chiar am uitat
Ştii, baba s-a încruntat
Şi i-a spus cam şuşotit:
„Cum de tu nu ai găsit?
Logofete, ai un frate!”
Ptiu, că chiar avea dreptate

Logofata
Era un frate pierdut
De mic el a fost vândut
Unui cuplu de ciocoi
Ce treceau cu un convoi
Urma de-atunci s-a pierdut
C-a murit toţi am crezut

Mavrocordat
Scarlate, de ce-ai tăcut?
Câtă vreme a trecut...

Viezurica
Logofătul are-un frate
Asta chiar m-a dat pe spate!

Moisina
Trebuie să-l înstărim
Avere să-i dăruim
Că acum este de-al nostru

Logofătul (care a stat pe gânduri cu hârtiile în mână)
Nu-i dau nimica lu prostu
Cine-mi garantează mie
Că astea-ţi aparţin ţie?
De ce ai tăcut atât?
M-ai făcut de te-am urât!
Tot mereu la judecată
Îmi veneai drept gură-spartă
Şi mereu mă acuzai
Şi dreptate îmi cereai

Scarlat
Chiar nu m-a interesat
Averea ce-ai căpătat
Am fost cu tine la oaste
Şi la turci le-am dat la coaste
Lupte bune, lupte rele
Şi uşoare, dar şi grele
Însă de doi ani jumate
Te-ai schimbat cum nu se poate
Ne-ai dus la sapă de lemn
Şi-am vrut ca să-ţi dau un semn

Vladislav
De când seceta-a lovit
Cu toţii ne-am calicit

Viezurica
Însă ăsta nu-i motiv
Să devii de tot parşiv

Mavrocordat
Familia să-ţi recunoşti
Nu să-i negi, că nu sunt proşti

Moisina
Chiar amândoi aţi greşit
Fiecare diferit
Logofete ai omis
Şi greşeală ai comis
Să îţi cauţi fratele
Şi ai întors spatele
Oamenilor din popor
Că nu le-ai dat ajutor

Mavrocordat
Iar tu Scarlat, făr motiv
Te-ai comportat cam parşiv
Ai ştiut că îi eşti frate
Şi-ai ascuns şi nu se poate
Nu a fost frumos deloc
Eu te-aş omorî pe loc!

Logofata
Totuşi s-a dezmeticit
Şi-uite ne-a dezvăluit
Pretenţii nu a avut
Că altfel l-am fi bătut

Logofătul
De-aia tu îţi permiteai
Şi mă şi batjocoreai
Însă nu pot fi câinos
Pentru că nu-s ranchiunos
(ridicându-se şi venind lângă Scarlat) Am greşit şi eu şi tu
De-acum n-o să-ţi mai zic nu
Bine te-am regăsit frate
Haide să servim bucate

Scarlat (luându-l de gât şi îndreptându-se spre ieşire)
Hai să tragem un chiolhan
Să băgăm la burdihan
Du-te dracu hai la bere
Şi... jumate de avere!


© Copyright December 2011 by Yo-nutz.
All rights of the producer and of the owner of the recorded work reserved.
Unauthorized copying, hiring, renting, public performance and broadcasting of this sketch prohibited.
Made in Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu