joi, 19 aprilie 2012

Seara De Înviere - Scenetă


SEARA DE ÎNVIERE
(scenetă într-un act)


PERSONAJELE:

[Yo-nutz] Strugurel Pritoceanu, 43 de ani, căsătorit cu Virginica, o fată Marilena de 15 ani, degustător de băuturi, care i-au devenit şi meteahnă, neexistând seară în care să nu vină cherchelit acasă;
[Domniţa] Virginica Pritoceanu, 41 de ani, căsătorită cu Strugurel, acelaşi copil, casnică, recent disponibilizată... acum 6 ani;
[Narcisa] Marilena Pritoceanu, 15 ani, elevă, foarte simandicoasă;
[Gabi] Luminel Beculeanu, 46 de ani, fratele Virginicăi, divorţat, fără copii, electrician la o corporaţie internaţională;
[Cristina] Lecturina Grozăvescu, 57 de ani, vecina familiei Pritoceanu, cea care a crescut-o efectiv pe Marilena, pensionară, citeşte foarte mult;
[Laur] Onofrie Limbureanu, 59 de ani, înstărit, noul prieten al Lecturinei;
[Dragoş] Narator.

(Acţiunea are loc în sufrageria familiei Pritoceanu. În mijlocul camerei se află o canapea confortabilă. În faţa ei o masă destul de mare. În spatele canapelei  înspre partea stângă se află uşa de la intrare, iar în stânga acesteia o uşă ce dă spre bucătărie şi spre restul apartamentului. Camera este goală, masa fiind aranjată pentru festinul ce va urma.)

(Pe uşă intră tiptil Strugurel, ca de obicei abţiguit)

Strugurel
Vine iepuraşu-n zbor
Dă de băut tuturor
Intrăm uşurel în casă
Nevasta mi-e mânioasă
Iarăşi am întârziat
Şi sunt niţeluş cam beat

Virginica (ieşind din bucătărie furioasă)
Unde-ai fost mă pân-acum?
Te bat până te fac scrum!
Ţii tu minte ce-ai promis?
Nu mai bei, aşa ai zis!

Strugurel
Ne-a dat salariu şi premă
Şi mi-au dat colegii-o temă
Să beau o sticluţă toată
Într-o oră încheiată

Luminel (ieşind din bucătărie şi punând mâna la nas)
Doamne, pute a alcool
Cumnate, te-a prins! Nasol!
Credeam că eşti de cuvânt
Vrei să o bagi în pământ?

Strugurel
În pământ dacă mergem
Noi pe urmă înviem

Virginica
Taci din gură, eşti spurcat

Strugurel (arătând sticla)
Nu... că de post am mâncat

Marilena (ieşind şi ea din bucătărie)
Mamă, vezi că... aoleu
Tată, tu chiar ai tupeu
E seara de Înviere
Şi tu vii puţind a bere?

Virginica
A-nceput oala să fiarbă?
(dă să plece spre bucătărie, dar se întoarce) Să vezi ce ţi-o iei în barbă

(Virginica pleacă în bucătărie)

Luminel
Tre să vină musafiri
Aici nu poţi să respiri

Strugurel
Vine aia să halească?
Nevasta mea să trudească?

Marilena
Ce-ai cu tanti? Fără ea...
Ajungeam o haimana
M-a crescut, m-a îngrijit

Strugurel
Şi-acum vine c-un tâmpit
Mare dragoste! Căcat!
E cu vreunu divorţat

Luminel
Ce te bagi? E viaţa ei!

Strugurel
Sau poate are lăţei

Luminel
Hai, nu fii nenorocit
Tu mereu eşti împuţit

Marilena
Abia-aştept să îl cunosc

Strugurel
Îl cârpesc, să mor... trosc-trosc

Virginica (din bucătărie)
Ah, de tigaie s-a prins
Şi la ochi focul s-a stins
Nu mai pot, gata cedez
Nu am cum să mă calmez

(Iese din bucătărie cu mâna la ochi. Marilena se duce la ea şi o îmbrăţişează)

Marilena
Haide mami, nu mai plânge
Gata, gata, hai ajunge
O să vezi că va fi bine

Virginica
Nu cred că mă pot abţine
Stai ca să mă şterg pe şorţ
Cred că o să bag divorţ

Luminel
Soro, nu vorbi aşa
E păcat de dumneata
Trebe să-l muştruluim
Şi oleacă să-l cârpim

Strugurel
Fata rămâne cu mine
Să îţi intre în cap bine
Tu n-ai slujbă, nu munceşti
Şi mereu cotcodăceşti

Marilena
Haideţi, nu vă mai prostiţi
Să plâng voi doi vă doriţi?

(Se aude o bătaie în uşa de la intrare şi intră Lecturina şi Onofrie)

Lecturina
Mândră-i seara de-nviere
E o reală plăcere
Am adus ouă şi pască

Strugurel
Şi nişte whiskey în bască?
Iar tu... eşti gagicul ei
Nu vii cu mine să bei?

Onofrie (înclinându-se)
Vă salut, dar cu respect
Alcoolul... ceva infect
Din păcate eu nu beau

Strugurel
Bine, gata, hai pa, ceau!
Du-te-acasă, fă-o lată
Şi bea numai apă plată
Ştiu eu pe-unu-n pana mea
Îţi dă apă Cumpăna

Onofrie
Nu consider a fi „fun”
Să te-mbeţi ca un ţigan

Strugurel
Cine-i ţigan, coadă aspră
Că te arunc pe fereastră?!

Virginica
Ia fă paşi şi du-te bea
Îmbată-te-n legea ta (Strugurel pleacă într-un colţ al camerei)
(spre Onofrie) Iertaţi-l, nu am ce face
Nu pot prin orice mijloace
Sobru să-l fac să devină
Bagă-n el ca o uzină

Onofrie (sărutându-i mâna)
Nu vă scuzaţi, înţeleg
La minte nu e întreg

Lecturina
El este iubitul meu
E puternic ca un zmeu

Onofrie
Dragă, mă faci să roşesc
Cât de tare te iubesc!

Lecturina
Mare noroc am avut
(spre Virginica) Cu ce pot să te ajut?
Bucatele le cărăm
Şi pe masă le-aşezăm?

Marilena
Nu, azi stai, eşti invitată
Vreau să te simţi răsfăţată

Onofrie
Ce frumos din partea ta
Haide dragă, jos om sta

Luminel
Cu ce pot să vă servesc?

(Onofrie încearcă să spună ceva, dar Lecturina i-o retează)

Lecturina
Suc şi apă, e firesc!

Luminel
Imediat vi le aduc
O apă şi nişte suc (pleacă în bucătărie)

(Lecturina şi Onofrie se aşează pe canapea. Marilena vine lângă ei, în timp ce Virginica începe să aducă bucatele pe masă)

Marilena
Şi? Tanti, eşti fericită
Acum de când eşti iubită?

Lecturina
Ca la prima tinereţe
Chiar ştie să mă răsfeţe
Ne plimbăm seara prin parc
Învăţ să şi trag cu arc

Onofrie
Şi chiar este talentată
E şi un pic alintată

Lecturina (îşi lasă capul pe umărul lui Onofrie)
Dacă eşti foarte galant
Nu zic nimic aberant

Luminel (revine cu sucul şi apa)
Mă scuzaţi de-ntârziere
Băui un pahar de bere

Virginica (arătând spre Strugurel)
O iei pe urmele lui
Vezi că te atârn în cui

Luminel
Nu soro, stai liniştită
N-ajung eu beat ca o vită

Lecturina
Mă simt prost că stau degeaba
Şi tu iar faci toată treaba

Onofrie
Chiar? Nu vreţi să v-ajutăm
Repede să terminăm?

Marilena
Nu, vă rog nu vă stresaţi
Că doar sunteţi invitaţi

Virginica
E o seară magică
(arătând spre Strugurel) Pentru el e tragică

Onofrie
Trebuia să şi plecăm
La catedrală să stăm
Păcat că nu luăm lumină

Virginica
(arătând iar spre Strugurel) Dacă nu poa să se-abţină
Cum să-l las singur în casă
Rade tot ce e pe masă

Lecturina
Tu ce faci cu viaţa ta
Vrei mereu să fii aşa?

Luminel
Hai să vorbim de-altceva
(spre Virginica) Te rog nu te întrista

Marilena
Gata masa? Nu mâncăm
Ouăle să le-atacăm?

Virginica
Hai, vă rog, poftiţi la masă
Că e foarte copioasă
(spre Strugurel) Dacă te comporţi frumos
Vino te rog şi stai jos

(Strugurel de ridică din colţul unde era, vine clătinându-se la masă... ia o sticlă de băutură şi se întoarce în colţul lui)

Strugurel
De asta am eu nevoie
Voi... puteţi mânca în voie

Virginica
La ce puteam să m-aştept
Eşti un dobitoc infect

Strugurel
E casa mea şi de vreau
Pe toţi afară vă dau

Virginica
Dai pe dracu să te ia
Stai acolo-n banca ta

Lecturina
Lasă-l vecino şi hai
Nişte drob ca să îţi tai

Strugurel
Ţi-ai găsit un futălău
Nu mai eşti virgină? (Lecturina ridică pumnul) Zău?

Onofrie
Te rog nu fii nesimţit
Imediat te-am şi cârpit

Lecturina
Dragă, nu te ambala
Lasă-l dracu-n plata sa

Marilena
Haideţi, vă rog încetaţi
Deloc nu vă mai certaţi
Tare sufletul mă doare
n astă zi de sărbătoare

Onofrie
Fata chiar are dreptate
Vreau o roşie. Se poate?

Virginica
Cum să nu, te rog frumos
Uite, am şi cabanos

Luminel (spre Virginica)
Ia spune-mi cum acţionezi
Sigur vrei să divorţezi?

Lecturina
În sfârşit! Chiar te-ai decis?
N-ai altă cale ţi-am zis!

Marilena
Şi cu mine cum rămâne?
Stau pe drumuri? Mănânc grâne?

Lecturina
N-o lua dragă chiar aşa
Stai calm se va rezolva

(Strugurel, care a stat în legea lui acolo, se ridică şi vine spre masă)

Strugurel
Iepuraşul alb şi pur
Îşi scoate ouă din cur

Onofrie
Ce mă, ai dat sticla gata
Io mi-aş arde beregata

Strugurel
Arzi pe dracu în găoază
Ţie-o lampă îţi filează

Marilena
Tati, urât mai vorbeşti!
Nu vrei tu să te opreşti?

Luminel
Sau mai bine din băut
Eu... dacă vrei.... te ajut!

Onofrie
N-ai cu ce, dacă-i dă tare
Îi trebe dezalcoolizare

Marilena
Tată, mamă, vă implor
Nu vă mai certaţi că mor!

Lecturina
La fată nu vă gândiţi
Sunteţi amândoi tâmpiţi?

Luminel
Hai să ne calmăm puţin
Să gustăm şi nişte vin

Onofrei
Fără vin că îl bea tot
(arătând spre Virginica) Şi iar o să dea-n clocot

Virginica
Ce să mai zic, sunt distrusă
El... mereu cu capsa pusă
Nu mai pot, m-am săturat
Să îmi vină-acasă beat

Strugurel (absent)
Iepuraşul cu urechi
Are nişte ouă vechi

Lecturina
Uite, poftim, ce ziceam...
De eram ea... te castram

Luminel
Chiar nu vrei să continui?
(îi dă peste mâini lui Strugurel) Ia mai pune-ţi pofta-n cui!

Virginica (spre Strugurel)
Ce spui? Continuăm sau nu?
Nu te strâmba! Spune-mi TU!

Marilena
Mama îţi mai dă o şansă
Şi tu zici că eşti în transă!

Lecturina
Vecine, tu înţelegi?
Acum eşti pus să alegi!

Onofrie
Fii deştept, nu ezita
Şi să laşi băutura

Marilena
Dacă nu vrei n-am ce face
O să te lăsăm în pace

Luminel
Să bei până nu mai poţi
Să rămâi doar în chiloţi

Lecturina
De Crăciun ne-ai păcălit
Mai tare te-ai îndârjit

Virginica
Scurt pe doi şi să-ncheiem
Noi vreo şansă mai avem?
E seara de Înviere
Spune-mi fără-ntârziere
Şi ai grijă nu minţi
E sărbătoare, să ştii

Strugurel
Bine... vă fac o favoare
Nu mai beau nicio licoare
Nici vin... bere, nici tărie
Uitaţi-vă voi la... (se opreşte) mie
Îmi e sete şi mă duc
O sticluţă să apuc
(uitându-se din greşeală la Lecturina de beat ce e) Iar tu poţi să faci ce vrei
Divorţează-n puii mei
A stai nu vorbeam cu tine
Mă duc să mă piş pe mine
(se îndepărtează) Şi vă declar tuturor
Eu o să beau până mor! (se împiedică şi cade lat)


© Copyright February 2012 by Yo-nutz.
All rights of the producer and of the owner of the recorded work reserved.
Unauthorized copying, hiring, renting, public performance and broadcasting of this sketch prohibited.
Made in Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu