miercuri, 16 iulie 2014

Seara De După Naştere - Scenetă



SEARA DE DUPĂ NAŞTERE
(scenetă într-un act)


PERSONAJELE:

[Yo-nutz] Strugurel Pritoceanu, 46 de ani, căsătorit cu Virginica, doi copii, o fată Marilena de 18 ani şi proaspăt tătic, degustător de băuturi;
[Domniţa] Virginica Pritoceanu, 44 de ani, căsătorită cu Strugurel, casnică, tocmai a născut un băieţel;
[Narcisa] Marilena Pritoceanu, 18 ani, elevă în ultimul an de liceu, foarte simandicoasă;
[Gabi] Luminel Beculeanu, 49 de ani, fratele Virginicăi, divorţat, fără copii, electrician la o corporaţie internaţională;
[Cristina] Lecturina Grozăvescu, 60 de ani, vecina familiei Pritoceanu;
[Laur] Onofrie Limbureanu, 62 de ani, înstărit, soţul Lecturinei;
[Anca] Valeria Ţipătoru, 43 de ani, sora Virginicăi.

(Acţiunea are loc în sufrageria familiei Pritoceanu. În mijlocul camerei se află o canapea confortabilă. În faţa ei o măsuţă joasă, destul de mare, din lemn vechi. În spatele canapelei  înspre partea stângă se află uşa de la intrare, iar în stânga acesteia o uşă ce dă spre bucătărie şi spre restul apartamentului. Camera este goală.)

(Intră Strugurel beat mangă.)

Strugurel
Vin şi sunt beat foarte tare
Abia mă ţin pe picioare
Dar sunt foarte încântat
Că nevasta... mi-a fătat

Onofrie (intră pe uşă)
De ce o iei înainte?
Eşti beat şi chiar nu ai minte
Lasă-mă să te ajut

Strugurel
Dă-te dracu’ de mamut!

Marilena (intră pe uşă)
Tată, eşti fenomenal
Ce ai făcut în spital
Ai urlat şi ai zbierat
Tomberonul l-ai vărsat

Onofrie
De nu eram să te-ajut
Doctorul te-ar fi bătut

Strugurel
El pe mine? Îl cârpeam
Pumni în gură îi dădeam

Marilena
Lasă, nu mai fii erou
Te comporţi precum un bou

Lecturina (intră pe uşă şi aude ultima replică)
Şi-ncă ce bou! Unul mare
Dezalcoolizare
Asta îţi e scris pe frunte
Că gândeşti cu un grăunte (arată spre tâmplă)

Strugurel
Cum te-ai şi căsătorit
Te-ai pus pe cotcodăcit
(spre Onofrie) Eu i-aş ţine gura-nchisă
(spre Lecturina) Gata! Vorba... interzisă

Marilena
Mai bine du-te în pat
Că eşti al naibii de beat

Onofrie
Haide să te-ajut încet

Strugurel
Bem şi noi un Cabernet?

Lecturina
Tu eşti beat precum un porc
Ăştia-acuma se întorc
Şi tu încă vrei să bei?

Strugurel
Dă-mi dracu nişte hamei
(spre Lecturina) Asta-i berea, n-ai habar
(spre Onofrie) Nu se pricepe, e clar

Marilena
Tată, eşti un nesimţit
Astăzi... chiar azi ţi-ai găsit?

Strugurel
Tu eşti soră, eu sunt tată
Nevasta mea, dragă fată
Mă-ta... ceva minunat
Mi-a născut azi un băiat

Marilena
Ştiu, şi eu acolo-am fost
Doar tu... n-are niciun rost (dă din mâini a lehamite)

Onofrie
(către Marilena) Hai, gata, nu mai lua foc
(către Strugurel) Tu... pe canapea ia loc

(Strugurel se aşează pe canapea. Ia de pe masă sticla cu whiskey şi dă să bea.)

Lecturina
Omule, tu nu gândeşti
Nu vezi cât de praf tu eşti?

Onofrie
N-ai cum să te înţelegi
Şi cu-njurături te-alegi

(Strugurel le arată degetul din mijloc în timp ce duce sticla la gură şi bea.)

Marilena
Hai că trebe să sosească
Să nu mai stăm gură-cască
Să pregătim să mâncăm
Hai pe masă s-aranjăm

(Onofrei şi Lecturina se duc în bucătărie şi de întorc cu faţa de masă şi tacâmuri.)

Lecturina
Masa gata-i pregătită
O să vină obosită

(Luminel, Valeria şi Virginica intră pe uşă. Virginica ţine în braţe noul născut.)

Virginica
Încet, să nu se trezească
Trebe să se odihnească

Luminel
Hai să-l ducem în pătuţ
Doamne, e aşa drăguţ

Valeria
Scuipă-l, să nu îl deochi
Uită-te la el, ce ochi
Cum sunt ei închişi de tot
Ce mic e! Cât un pişcot!

Lecturina
Vai ce bine c-aţi ajuns
V-am sunat şi n-aţi răspuns

Luminel
Ne urcam toţi în maşină
Şi era dat în surdină

Valeria
Hai soro, în dormitor
Hai, te rog, încetişor

Virginica
Sunt atât de obosită
Sunt aşa... foarte pleoştită

(Valeria şi Virginica se duc în dormitor cu copilul.)

Luminel
Ăsta ce-i cu el? E-n transă?
Crezi că mai avem vreo şansă...

Onofrie
Să te înţelegi? Deloc!
Tu nu-l vezi? E dobitoc!

Marilena
Soţia lui a născut
Şi el gata a băut

Lecturina
Nici măcar n-a aşteptat
S-ajungă aici! Păcat!

Luminel
Ce tămbălău a făcut
La spital! Nu l-au bătut
Deşi merita din plin
Ne-a supus pe toţi la chin

(Virginica şi Valeria se întorc din dormitor.)

Virginica
Gata! Bebe-a adormit
(arătând spre Strugurel) Ca şi ăsta! Ce tâmpit!

Valeria
Gata, nu te consuma
Că şi eu l-aş sugruma

Luminel
Hai, stai jos, suflul să-ţi tragi
Acum eşti printre cei dragi

Virginica
(arătând spre Strugurel) Mai puţin... Cum scap de el?
Am copil! El e-un tembel!

Lecturina
Şi cu Marilena-ai tras
Şi ai ieşit din impas

Virginica
Da, dar m-ai ajutat mult
Ca să scap de-acel tumult
Acum... tu eşti măritată
Şi ai viaţa ta, măi fată

Valeria
Te ajut eu, Luminel
(arătând spre Strugurel) Să nu îţi pese de el

Luminel
Nepoţelul să-mi trăiască
(arătând spre Strugurel) De el chiar mă doare-n bască

Onofrie
Stai, că nu te părăsim
Mereu aici o să fim

Virginica
Haideţi să mâncăm oleacă
Supărarea să îmi treacă

(Se aşează toţi în jurul mesei. Pe canapea lângă Strugurel stau Virginica şi Marilena.)

Valeria
Cum a fost? Te-ai chinuit?
Te-a durut? Ai năduşit?

Virginica
N-a fost greu, dar nici uşor
Nu m-a durut de să mor

Lecturina
Gata, bine c-ai scăpat
(ridică paharul) Să-ţi trăiască-al tău băiat

(Ridică toţi paharele.)

Luminel
Sănătos şi fericit
Că sigur este iubit

(Toată lumea bea şi pune paharele jos.)

Strugurel (trezit din somn)
Am un băiat, sunt tătic
Vreau să beau pân-o să pic

Valeria (speriată de trezirea bruscă a lui Strugurel)
Aoleu, cumnate dragă
Eşti debil cu normă-ntreagă

Marilena
Nu-i de-ajuns cât ai băut?
Nu mai bei! Nu mai discut!

Strugurel
Ba o să beau cât vreau eu
Că-s obosit! Tare-i greu!

Virginica
Dar mă rog, ce ai făcut?
Că doar nu tu ai născut!

Lecturina
Dar aşa... doar ca detaliu
Ştii ce-i ăla un travaliu?

Strugurel
Eşti proastă? Ştiu foarte bine
E-ăla de merge pe şine!

Marilena
Ăla e tramvai, măi tată
Hai că ai făcut-o lată!

Luminel
Cumnate, ai tot promis
Că n-o să mai bei ai zis

Onofrie
Şi tu l-ai crezut? Serios?
Ştii că e un mincinos

Valeria
Trebuie să-l potolim
Altfel o să-nnebunim

Marilena
Fratele-mi va plânge des
Iar el beat, bineînţeles

Luminel
Mda, va face gălăgie
(spre Strugurel) O să facă-apoplexie

Virginica
N-o să-mi bat capul cu el
Mă ocup de băieţel

Strugurel
Să-l înveţe tăticuţul
Cum să bea whiskey drăguţul

Lecturina
Poate faci tu vreo prostie

Strugurel
Ce ai fă? Eşti cam zurlie!

Valeria
O cam iei pe arătură

Strugurel
Vrei şi tu un pumn în gură?

Onofrie
Strugurele, vezi ce zici!

Strugurel
Să nu-mi zici că te ridici
Şi mă baţi! La mine-n casă?
Îţi înfig în cap o coasă! (râde tâmp)

Luminel
Vezi-ţi tu de sticla ta
Şi nu te mai agita

Virginica
Lăsaţi-l, capul nu-mi bat
Mă gândesc la divorţat

Lecturina
Te-ai mai gândit, dar degeaba

Marilena
Acum nu mai merge treaba

Luminel
Sunt responsabilităţi
(arătând spre Strugurel) El... doar cu atrocităţi

Valeria
Soro, zic să divorţezi
Oricând poţi să demonstrezi

Strugurel
Că ce? Că-s un tată rău?
(spre Virginica) Nu îl iei pe-al meu flăcău

Onofrie
Şi-o să-l creşti tu? Cu alcool?
Tu chiar că ai capul gol

Lecturina
Ce judecător normal
Îţi dă ţie-n aşa hal
Copilul?

Strugurel
            Punem pariu?

Valeria
De crezi asta eşti diliu!

Marilena
Mamă, gata, facem pasul
E cazul, a sosit ceasul
Să divorţezi, să termini

Strugurel
Sunteţi toţi nişte haini

Onofrie
Noi suntem acum de vină?
Cine nu poa să se-abţină?

Lecturina
Nevasta ţi-o necăjeşti
Deloc nu te mai trezeşti
De cumnat şi de cumnată
Ce să mai zic? O faci lată

Valeria
(arătând spre Marilena) Complet de ea ai uitat
Are bacalaureat
În linişte tre să-înveţe
Căci are idei măreţe

Virginica
Nu ca tine, fără scop
La sticlă mai pune dop!

Luminel
Ai un copil de crescut
Tu în cap chiar eşti bătut?

Strugurel (ridicându-se de pe canepea)
S-o credeţi voi, fac ce vreau
Toată viaţa o să beau

Onofrie
Atunci singur vei ajunge
(arătând spre Virginica) Iar ea... poate să te-alunge

Marilena
Iar eu o să stau cu mama

Strugurel
Şi crezi că mă tai cu lama?

Valeria
Să văd dacă bine îţi va fi
Fără soţie, copii

Strugurel
N-aveţi tupeu, sunteţi laşi
Ia plecaţi voi, faceţi paşi!

Luminel
Deja-ai întrecut măsura
Vezi ce face băutura?

Valeria
Ia du-te în dormitor
Şi culcă-te-ncetişor

Strugurel (ducându-se şi deschizând uşa de la intrare)
Haideţi că m-aţi enervat!
Ce staţi aşa, n-aţi plecat?
Ieşiţi toţi din casa mea
Ca să pot să-ncep a bea
De voi nu mă-interesează
Iar ea nu m-abandonează
Sunt soţul ei şi nu poate
Să rămână ea cu toate
Eu aicea sunt stăpân
Şi aici o să rămân!

Virginica (ridicându-se nervoasă şi ducându-se spre Strugurel)
Ştii ce? Nu! Mai bină lasă
(îl ia de braţ şi-l dă afară pe uşă) Ia ieşi tu de tot din casă! (închide uşa)


Copyright © 16.01.2014 by Yo-nutz.
All rights reserved. No part of this sketch may be reproduced, displayed, copied, modified, adapted, distributed or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, public performance, broadcasting or other electronic or mechanical methods or by any information storage and retrieval system without the prior written consent of the author.
Made in Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu